‘Het zijn de gewone deugden waardoor mensen met elkaar samen kunnen leven die steeds meer in verdrukking komen door het tamboeren op de grote verschillen. Grote politieke, religieuze en ideologische tegenstellingen dringen zich steeds meer naar voren, waardoor gewone menselijke verhoudingen niet meer mogelijk zijn omdat ze al verdeeld zijn door religie, politiek of ideologie. Voor het lenen van een ei kun je dan bij de buren niet meer terecht.’

———————-

‘Wat zou u zijn tegenstanders aanraden?

„Over zijn tegenstanders, ons kamp, de liberale progressieven met een kleine letter L, maak ik me nog meer zorgen dan om Trump. Wij hebben geen agenda om de problemen aan te pakken. Geen idee wat we aanmoeten met Facebook en Google en hun machtige monopolies. We hebben geen oplossing voor de toenemende ongelijkheid. In mijn gebied, de universiteit, zijn we onderdeel van het probleem. Universiteiten zijn de katalysator van ongelijkheid in de westerse wereld geworden. We hebben een haalbaar, inspirerend plan nodig dat gelijkheid nastreeft, dat het onderwijssysteem herstelt, dat anti-trust terug op de kaart zet. Als we zo graag kapitalisme willen, dan wil ik kapitalisme zien. Nu zien we monopolies. Hier liggen grote kansen, maar ik zie ons niks doen.”

Is een streven naar diversiteit een deugd die goed bij liberalen past?

„Er is een gekke en enigszins zorgwekkende manier waarop er met diversiteit om wordt gegaan. Progressieve liberalen hebben er de mond van vol, zonder dat het betrekking heeft op henzelf. Zonder bijvoorbeeld zelf in buurten met enige diversiteit te wonen. Het is een eis die aan anderen wordt opgelegd. Het andere bezwaar is dat diversiteit geen deugd op zich is. Diversiteit is een feit. Het wordt een deugd wanneer we ook werkelijk van elkaar leren, wanneer we samenleven met elkaar en iets delen.”

Wat is het verschil tussen gewone deugden en andere deugden?

„Ik wil het niet overdrijven, want gewone deugden kunnen beperkt zijn, afwijzend en provinciaal, maar ik wil het contrast laten zien met een soort liberaal universalisme. Ik wil graag een meer lokale benadering van wat we gemeen hebben.” ‘

—————–

‘A good city mayor has got to be sure they have somebody right down at the block level, neighborhood level, the precinct level, that can tell them what the hell is going on. You’ve got to get moral order from the bottom up. You can’t do this top down. A good mayor has a huge network. You’ve got to spend a lot of time working and strengthening community associations.’ 

http://leefomgeving.org/wp-content/uploads/2018/01/Michael-Ignatieff-over-de-schoonheid-van-gewone-deugden-NRC.pdf

http://leefomgeving.org/wp-content/uploads/2018/01/Hoe-Gandhi-King-en-Mandela-nog-altijd-kunnen-verbinden-Vrij-Nederland.pdf

http://leefomgeving.org/wp-content/uploads/2018/01/Writer-Michael-Ignatieff-on-the-Moral-Life-of-Cities-CityLab.pdf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *